Antal blad

ja, jag har ju tänkt ut att jag nog bör ha tre blad på propellern. varför? Jo, för att ett är väldigt komplicerat att få fungerande, men ger bästa effekt. Två blad har tydligen lätt att gå sönder (visserligen gäller det nog bara stora konstruktioner där gravitationen drar för hårt när de inte snurrar, detta brukar lösas med att man får de att snurra med en motor), så för säkerhetens skull så tar jag inte två.

Tre ska tydligen ge bra effekt, ju färre destå bättre så jag valde att stanna där. Visserligen så har man ju sett amerikanska vind-pumpar, eller vad dom nu heter. Dessa pumpars propellrar brukar ju alltid snurra ganska fort, dock så sitter de väldigt högt.

ifall någon inte förstod vad jag menade med vindpump så är det en sån propeller som brukar stå och snurra vid amerikanska ladugårdar. dessa används (om dom nu fortfarande används) till att driva en pump som pumpar upp vatten från en brunn, som sedan djuren kan dricka.

jag ska se vad handledaren säger om saken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0