typ av vindkraftverk

hejesan... jag ska då som projektarbete "skapa" (inte nödvändigtvis bygga) ett vindkraftverk. detta vindkraftverk ska placeras vid en sommarstuga för att ladda ett batteri med ström, för att sedan driva exempelvis en vattenpump eller brobelysning. kraftverket ska dock inte vara allt för stort, just p.g.a. att det är till en stuga, så det ska gå att plocka ned under ex. vintern.

på grund av att den tilltänkta stugan ligger alldeles vid skogen, så har jag valt att använda mig utav en "snurranordning" (propeller) som snurrar på det klassiska sättet. detta kallas, så vitt jag förstår, en vertikalt snurrande propeller eller propeller med en horisontalt liggande axel. 
de fördelar som jag ser med en propeller av den typen är att den teoretiskt ska ha lättare för att snurra, förstår inte riktigt hur... jag bestämde då att jag bör välja den modellen effterssom att vinden där rör sig väldigt sakta, under sommarna mellan 1991 och 2004 så rörde sig medelvärdet omkring 2,5 enligt smhi. fast då är det ju skogen, som dämpar vinden mer än ett hus. 

man kan ju se nackdelar med denna typ utav propeller också, de ska tydligen låta mera an de som snurrar den andra vägen, och vara svårare att bygga. dessutom så måste jag få den att vända sig i vindriktningen. 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0